<body>

25. jul. 2013

Odziv na poskus preoblikovanja obrazca slovenske javne uprave

mag. Matjaž Čuk


Na članek Poskus preoblikovanja obrazca slovenske javne uprave so se odzvali na Ministrstvu za notranje zadeve in javno upravo. Poleg prispevka na spletnem mestu Stop birokraciji smo prejeli tudi odgovor državne sekretarke Renate Zatler.


Spoštovani g. Čuk,

veseli me, da ste objavili prispevek in v celoti podpiram takšne ideje. V več delih vašega pisanja lahko rečem, da so zapisane besede, ki jih v komunikaciji z drugimi ministrstvi, pogosto uporabljam. Ministrstvo za notranje zadeve je v vladi pristojno za realizacijo programa ukrepov za odpravo administrativnih ovir in izboljšanje poslovnega/zakonodajnega okolja tako za podjetnike kot tudi državljane. Izvajamo vrsto aktivnosti. Med drugim želimo izboljšati tudi obrazce, preko spremembe zakona. Kako? Menimo, da bodo sčasoma tisti, ki obrazce pripravljajo, ugotovili, da so le-ti v nekaterih primerih celo nepotrebni ali pa so prezahtevni oziroma zahtevajo celo bistveno preveč podatkov. Danes se namreč prepogosto zgodi, da pride državljan na sedež upravnega organa, npr. Centra za socialno delo, in ga uradna oseba ne sprejme, če ne
izpolni obrazca (še se zgodi, da ga po obrazec pošlje v knjigarno). Obrazec ne sme predstavljati formalne ovire v komunikaciji med državljanom in uradno osebo. Obrazec/vloga naj bi bil pripomoček državljanu in uradniku, da uspešno rešita zadevo. V več primerih obrazci niso potrebni, še posebej, ko se človek osebno zglasi na sedežu organa. Zakaj se moramo ukvarjati z 10 strani dolgim obrazcem, če potrebujemo samo podaljšanje neke pravice ali manjšo spremembo (opomba: le-to nam je celo uspelo skrajšati in uvesti e-vlogo v lanskem decembru!).

Da, vaša ugotovitev je pravilna, v elektronskem svetu še nismo skoraj ničesar naredili na področju uvajanja "pametnih obrazcev". Po pogovorih s pristojnimi na ministrstvu za delo, bomo že v naslednjem letu občutili napredek na tem področju. Tako bodo pričeli spreminjati zakonodajo (v luči prenove sistema tako, da ne bo potrebno vlagati vlog za socialne pravice vsako leto - gre za uvedbo tako imenovanih "informativnih izračunov" na podlagi uradnih evidenc). Tudi elektronske vloge bodo poenostavili (to je v programu "OAO", več na www.stopbirokraciji.si) in vaši predlogi jim bodo, prav gotovo, prišli prav. Mogoče ne bi bilo slabo, da vas povabijo k sodelovanju! Tovrstne rešitve prinašajo pozitivni učinek tudi na notranjo birokracijo in znižanje stroškov javne uprave.

Vsekakor bomo vaših predlogov veseli mi in nam bodo v pomoč pri pripravi novih rešitev v smeri prijazne in učinkovite uprave!

Lep pozdrav,
Državna sekretarka
mag. Renata Zatler



Spodbudno je slišati, da ga. Zatler komentira širšo sliko, ne le obravnavanega obrazca. V članku sem se namenoma osredotočil na to drobno, v kratkem času obvladljivo enoto, kljub temu, da je problem obsežnejši. Tako je bilo nedvomno lažje pripraviti in argumentirati predlog izboljšave in ne le ostati pri kritiki trenutnega stanja.

Dolgoročno ustrezneje bi bilo seveda preoblikovanje celega sistema komuniciranja z organi javne uprave, zaradi česar se upravičeno lahko vprašamo, kot izpostavlja tudi ga. Zatler, ali je omenjeni obrazec sploh potreben. V članku sem izpostavil pomembnost vključevanja različnih deležnikov v proces prenove enega dokumenta. Če je v načrtu javne uprave temeljita prevetritev aktualnega sistema, celote, je posvetovanje z različnimi skupinami uporabnikov in sodelovanje s strokovno javnostjo le še toliko pomembnejše.

Cilj nadaljne debate na D_magazinu naj bo najti čim širši nabor predlogov za izboljšavo aktualnega stanja (še vedno so več kot dobrodošla mnenja, predlogi in tudi razširjeni prispevki na to temo).

Za zaključek pa še nekaj besed o celostni prenovi informacijskega sistema britanske vlade, ki govori o pomembnosti sodelovanja, vključevanja, oblikovanja in svežih misli (video, 7 minut).



3 Comments:

Anonymous Žiga Kropivšek je napisal...

Na ministrstvu presenečajo z izrednim zanimanjem za predloge, ki zadevajo preoblikovanje obrazcev. Kot se sliši s tiskovnih konferenc, načrtujejo korenite spremembe (kar je pri nas tudi potrebno), vendar so že male spremembe – premišljena struktura informacij, besedišče, ki je izbrano za uporabnika [in ne za pravnika] itd., tiste, ki lahko napravijo velike razlike. Čestitam.

25 julij, 2013  
Blogger Jure je napisal...

"Mogoče ne bi bilo slabo, da vas povabijo k sodelovanju!"

Želim si, da bi se to uresničilo in da bi prešlo v navado - kljub večjemu primarnemu vložku v optimizacijo (kateri je najbrž ponavadi ravno glavni problem), bi dolgoročno dosegli veliko boljšo rešitev, ki bi bila optimalnejša tako z vidika prijaznosti do uporabnika, kot tudi prijaznosti do državne blagajne. Želim si le, da takšni poizkusi ne postanejo del javnih razpisov ali natečajev.

Strokovnjakov, sploh s področja oblikovanja, ki bi državi lahko v marsičem pripomogli je veliko, a vprašanje je, koliko so sploh slišani.

Lepo je videti, da je bil prejet odziv ...

27 julij, 2013  
Anonymous Petra Černe Oven je napisal...

Matjaž, najprej čestitke za super prispevek in povzročeno reakcijo, sem šele sedaj uspela pogledati!
Tako kot ugotavljaš že sam, je to le vrh ledene gore, detajl, saj je zadevo treba začeti spreminjati veliko bolj celostno.

O tem obširno spet govoriva (za tiste, ki ne vejo, odkod naša usmerjenost v to tematiko) z Barbaro Predan v knjigi o storitvenem in informacijskem oblikovanju (Oblikovanje agende ali Kako se izogniti reševanju problemov, ki to niso; Ljubljana: Društvo Pekinpah & Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije, 2013), kjer podajava tudi metodologijo in orodja ter tudi konkretna priporočila za oblikovalce politik.

Prav tako pa je od srede zunaj tudi bolj natančen članek o projektu, ki ga omenjaš: GOV.UK. Z Benom Terrettom, direktorjem oblikovanja na tem projektu, sem se v Brightonu videla na konferenci in zato potem spisala članek, ker se mi zdi pomembno, da se o tem veliko sliši in bere pri nas (Prijazna in uporabna država, Pogledi, št. 15-16, 7. avgust 2013, pp. 9-10.)

Mislim, da se lahko zadeve premaknejo na boljše samo s sodelovanjem vseh udeleženih, oblikovalcev, uporabnikov, uradnikov in oblikovalcev politik. Kar je najpomembnejše, in poudarim v članku (ti si pa dokazal na primeru): če želi slovenska država narediti kaj dobrega za državljane, naj sodeluje z oblikovalci! Z uporabo storitvenega in informacijskega oblikovanja se da privarčevati čas in miljone.

10 avgust, 2013  

Objavite komentar

<< Home